Fortsæt til hovedindholdet

Langfredag

En dyster dag med glimt af håb er rammen for Troels Laursens fortælling når han idag besøger Houlkær kirke og lader to kunstværker i kirken fortælle os historien om det der skete for længe siden, men som også betyder noget idag.

Tekst fra Bibelen, der passer til dagens afsnit

Korsfæstelsen

Da de havde hånet ham, tog de kappen af ham og gav ham hans egne klæder på. Så førte de ham ud for at korsfæste ham.

På vejen derud traf de en mand fra Kyrene, som hed Simon, ham tvang de til at bære hans kors. Da de kom ud til det sted, der hedder Golgata – det betyder Hovedskalsted – gav de ham vin at drikke, som var blandet med malurt, men da han smagte det, ville han ikke drikke det. Og da de havde korsfæstet ham, delte de hans klæder mellem sig ved at kaste lod om dem. Så satte de sig dér og holdt vagt over ham. Over hans hoved havde de anbragt anklagen imod ham, den lød: »Det er Jesus, jødernes konge«. Sammen med ham blev der korsfæstet to røvere, den ene på hans højre, den anden på hans venstre side. Og de, der gik forbi, spottede ham og rystede på hovedet og sagde: »Du, som bryder templet ned og rejser det igen på tre dage, frels dig selv, hvis du er Guds søn, og stig ned fra korset!« Også ypperstepræsterne og de skriftkloge og de ældste hånede ham på samme måde og sagde: »Andre har han frelst, sig selv kan han ikke frelse. Han er jo Israels konge, lad ham nu stige ned fra korset, så vil vi tro ham. Han har stolet på Gud, lad Gud nu udfri ham, hvis han vil vide af ham. Han har jo sagt: Jeg er Guds søn.« Også røverne, der var korsfæstet sammen med ham, hånede ham på samme måde.

Jesu død

Men fra den sjette time faldt der mørke over hele jorden indtil den niende time. Og ved den niende time råbte Jesus med høj røst: »Elí, Elí! lemá sabaktáni?« – det betyder: »Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?« Nogle af dem, som stod der og hørte det, sagde: »Han kalder på Elias.« Straks løb en af dem hen og tog en svamp og fyldte den med eddike, satte den på en stang og gav ham noget at drikke. Men de andre sagde: »Lad os se, om Elias kommer og frelser ham.« Men Jesus råbte atter med høj røst og opgav ånden.

Og se, forhænget i templet flængedes i to dele, fra øverst til nederst. Og jorden skælvede, og klipperne revnede, og gravene sprang op, og mange af de hensovede helliges legemer stod op, og de gik ud af deres grave og kom efter hans opstandelse ind i den hellige by og viste sig for mange. Men da officeren og hans folk, der holdt vagt over Jesus, så jordskælvet og det andet, der skete, blev de rædselsslagne og sagde: »Sandelig, han var Guds søn.« Der var også mange kvinder, der så til på afstand, de havde fulgt Jesus fra Galilæa og sørget for ham. Blandt dem var Maria Magdalene, Maria, Jakobs og Josefs mor, og Zebedæussønnernes mor.

Mattæus evangeliet kapitel 27, vers 31-56

Kunstnerne

Sonny Tronborg
1953 – 2009

var en dansk maler, performance- og installationskunstner.

Efter egen angivelse smidt ud af folkeskolen i 7. klasse. Uddannet på Det kongelige danske Kunstakademi i København fra 1978 til 1986.

Tilhørte sammen med bl.a. Michael Kvium og Christian Lemmerz gruppen af "vilde malere", som dukkede frem i begyndelsen af 1980 ´erne, og har sammen med dem arbejdet både med film og performance.

Lod sig inspirere af naturen, bl.a. omkring Sorø, på Læsø og i Skagen.

Har lavet udsmykninger til den nye opera i København og til Musikhuset i Århus. Har også lavet kirkekunst, herunder altertavlen i Houlkær Kirke i Viborg.

Niels Pjedsted

Forstander på Thorstedslunds Kunsthøjskole, nord for Frederikssund.

Arbejdede ofte i fedtsten, og denne skulptur i Houlkær Kirke har kan skænket til kirken. Han boede sine sidste år i sognet.

Om serien Kom og se!

Påsken handler om alt det vi ikke kan se. 

Selv om der var nogen, der var med i de dage for længe siden og som så en del, er der ingen af os i dag, der så det. 

Der var ingen øjenvidner til det væsentligste i den kristne påsketro. 

Ingen så Jesus gå ud af graven, ingen så hvad der skete. Og alligevel er vores kirker fulde af billeder, der fortæller om det ingen så og som vi ikke kan se, men som vi tror på. Og som virkelighed i vores liv.

I syv afsnit besøger vi tolv kirker.  Nogle værker er hundrede år gamle, mens andre er hel nye og stadig dufter af maling og skinnende guld. 

Allesammen fortæller om det der skete i påsken for over 2000 år siden.