Pas på falske mails og opkald
I forbindelse med menighedsrådenes økonomi og forvaltning af bankkonti er menighedsrådsmedlemmerne af deres pengeinstitut blevet bedt om at give kopi af pas og sundhedskort til brug for bankernes sikring mod hvidvask.
Et menighedsråd har senere modtaget flere mails, hvor det ser ud som om de kommer fra banken sendt personligt til menighedsrådet med krav om at de sender en ny kopi af sundhedskortet, fordi nogle af tallene ikke skulle være synlige på den kopi de har modtaget. Derefter er de blevet ringet op af en meget vred ”medarbejder”, der gav dem en sidste frist til at give en ny kopi af sundhedskortet. Menighedsrådet har derefter taget kontakt til banken, som fortæller at de aldrig vil sende sådanne mails.
HUSKEREGLER
Flere banker har på deres hjemmesider informationer om, hvordan man undgår at blive snydt. Her er blot nogle vejledningspunkter:
- Udlever aldrig dine kontooplysninger, login til netbank eller nøglekortnumre til andre personer. Din bank eller anden offentlig myndighed vil aldrig bede om at udlevere din kontooplysninger, nøglekortnumre eller dit login til netbank.
- Forhold dig altid kritisk til uventede henvendelser, og om det giver mening, at du modtager opkaldet på det givne tidspunkt.
- Hvis du føler, at henvendelsen er appellerende, truende eller kræver øjeblikkelig handling i form af eksempelvis en betaling, så forhold dig altid ekstra kritisk.
- Er du usikker på opkaldets ægthed, så læg på og ring tilbage til myndigheden eller bankens telefonnummer. Der vil man kunne verificere opkaldet.
- Gennem app’en, Mit Digitale Selvforsvar, som er opfundet af Forbrugerrådet Tænk, kan du løbende holde dig opdateret på digitale trusler og læse mere om, hvordan du sikrer dig bedst mod svindel eller misbrug.