Mediedag 2019 AFLYST
På grund af for få tilmeldinger, er vi desværre nødt til at aflyse arrangementet. Det er er vi rigtig ærgerlige over, og vil gå i tænkeboks for at vurdere, hvordan vi bedst muligt fremover kan tilbyde jer ny viden om medier og kommunikation.
Du kan vælge mellem en række inspirationsoplæg formiddag og eftermiddag, hvor du kan få input til:
- Historiefortællinger på Facebook og Instagram.
- Hvordan du kan tage bedre billeder
- Skærme og projektorer i kirken
- Skrive bedre til dit kirkeblad
- Hvor stolte er vi af vores brand?
- Og så kan du også blive dus med DAPén og blive
klogere på persondataloven.
Det er for præster, medarbejdere, menighedsrådsmedlemmer og frivillige som arbejder med kommunikation i Folkekirken - og så er kurset GRATIS.
PROGRAM
09.00 – 09.30
Ankomst og morgenmad i spisesalen
09.30 – 10.15
Fællesoplæg ved biskoppen
10.15 – 11.15
INSPIRATIONSOPLÆG #1
Kommunikation og GDPR
v/Katrine Søbo Andreasen, chefkonsulent Viborg Stift
Kirkeblad
v/Henrik Vinther Krogh, Complot Media
Skærme i kirken
v/Carsten Riis Jensen, sognepræst og formand for medieudvalget
Branding
v/Troels Witter, mediekonsulent FKG
DAP
v/Mette Nielsen, bispesekretær Viborg Stift
11.30 – 12.30
Frokost
12.45 – 13.30
Fælles oplæg om “Mediemod”
v/KLF/Kirke & Medier
13.30 – 14.30
INSPIRATIONSOPLÆG #2
Kommunikation og GDPR
v/Katrine Søbo Andreasen, chefkonsulent Viborg Stift
Bedre billeder
v/Henrik Vinther Krogh, Complot Media
Lav kortfilm
v/Carsten Riis Jensen, sognepræst og formand for medieudvalget
Storytelling på Facebook og Instagram
v/Henrik Helms, kommunikationskoordinator Viborg Stift
Skriveværksted
v/Hanne Baltzer, Baltzers bureau
14.40 – 15.00
Farvelkaffe
TILMELDING
LÆS MERE OM OPLÆGGENE HER
Bedre billeder

Henrik Vinther Krogh, Complot Media
Gode billeder er med til at fortælle den gode historie også fra din kirke. Uanset om det er i kirkebladet, på hjemmesiden, i nyhedsbreve eller flyers er det gode billede med til at fortælle din historie. På denne workshop får du håndgribelige tips og trix til at tage bedre billeder. Vi kigger både på det tekniske og hvordan du sikrer billeder af en god kvalitet og undgår de værste fejl. Du får også tip til at foretage kreative valg, når du skal fotografere. Vi kigger også kort på, hvor meget man kan gøre med basal billedbehandling. Workshoppen henvender sig både til øvede og nybegyndere. Medbring gerne en mobiltelefon med mulighed for at tage billeder og prøve tipsene af.
Skriveværksted

Hanne Baltzer, Baltzers Bureau
Eksempler på, hvordan du forfatter interessante tekster af den samme historie til flere medieplatforme, fx facebook, hjemmeside og kirkeblad. Og hvorfor billeder er fuldstændig afgørende.
DAP

Mette Nielsen, bispesekretær Viborg Stift
Styrk dine IT-kompetencer - kend din DAP
• Bliv fortrolig med din DAP
• Brug postkassen
• Arkiver vigtige dokumenter
• Find vej i håndbogen
Lav kortfilm

Carsten Riis Jensen, sognepræst og formand for medieudvalget
Konkrete tips til at sætte såvel menigheden som konfirmander, juniorklub osv. i gang med at være din kirkes lokale ”filmhold.”
Tips til hvordan det gøres og hvordan de små film kan anvendes til at fortælle om din kirkes liv.
Denne workshop kan med fordel bruges som forberedelse til Medieudvalgets kommende filmfestival 2020 for konfirmander.
Branding

Troels Witter, mediekonsulent FKG
Branding er et værktøj, som store virksomheder og organisationer bruger i en fortælling om, at de er noget særligt. Folkekirken er i sig selv et ”brand”, men hver enkel kirke har også noget, der gør den til noget helt særligt, og som man i kommunikationen kan bruge bevidst og aktivt til at blive tydelig – også for dem, der ikke besøger kirken så tit.
Få gode råd til, hvordan I kan udbygge og udnytte jeres egen kirkes ”brand” gennem eksempler og praktiske øvelser.
Kommunikation og GDPR

Katrine Søbo Andreasen, chefkonsulent Viborg Stift
Hvad må vi lægge på facebook og instagram?
Skal vi slette opslag på hjemmesiden?
Må vi offentliggøre billeder af personer uden samtykke?
Få svar på disse og mange flere spørgsmål, og bliv klædt endnu bedre på i forhold til opfyldelse af GDPR-reglerne.
Storytelling på Facebook og Instagram

Henrik Helms, kommunikationskoordinator Viborg Stift
Levende billeder kan gøre en stor forskel, hvis du vil fortælle historier fra dit sogn. Du kan med simple værktøjer komme igang, og vi vil kigge på inspiration og eksempler på, hvordan du får begyndt som levende historiefortæller fra din kirke.
Kirkebladet

Henrik Vinther Krogh, Complot Media
Kirkebladet er i disse digitale tider stadig det vigtigste omdrejningspunkt omkring kommunikationen i dit sogn. Vi kigger på konkrete eksempler på gode og tilbagevendender elementer i kirkebladet. Vi ser også på hvordan man skaber sammenhæng mellem kirkebladet, plakater og flyers. Hvordan skaber man sammenhæng med en god digital kalender på hjemmesiden og hvordan der sikres flow til opslag på facebook og andre sociale medier.
Skærme i kirken

Carsten Riis Jensen, sognepræst og formand for medieudvalget
Måske hænger lærredet eller skærmen allerede i kirkerummet. Men hvordan udnytter vi den bedst muligt, fx til gudstjenester og koncerter? Tips til anskaffelse af software, ideer til grafik og brug af illustrationer under et udvalg af konkrete gudstjenester.